dinsdag 18 juni 2013

Moeilijk om mijn klep dicht te houden

Kleppen dicht heet de cursus van vanmiddag. Maar vergeet niet je laptop mee te nemen, want het programma zit vol met digitaal activerende werkvormen! Prezi, Socrative, Mentimeter, Jing, Answergarden, de Engels namen vliegen om je oren.
Wat moet je ermee? Wil je dat eigenlijk wel? Ik ga toch niet mijn hele les volbouwen met deze digitale werkvormen? Speeltjes zijn het!
Oh, dit is wel heel leuk zeg! Kijk eens wat ik heb getypt! Hé dit kan ik in mijn les ook wel doen!
Ineens is de sfeer van huiverig en sceptisch omgeslagen in wild en enthousiast.
Maar hoe gaan we dit onthouden? Daar mogen ook wel extra uren voor opgenomen worden in de jaartaak! Moeten de studenten nu een laptop aanschaffen of mag een tablet ook? Werkt Studiemeter niet op een tablet? Maar er komt volgend jaar een app voor in de plaats, ook weer opgelost....
Hoe worden wij allemaal Digitaal Activerende Docenten? Weer een afkorting erbij #DAD.

Ik zie wel mogelijkheden voor mezelf: de uitleg die ik elke keer opnieuw geef, kan ik ook wel filmen (met Jing bijvoorbeeld) en beschikbaar stellen via Connect. Dan kunnen de leerlingen tenminste vooruit als ze thuis vastlopen.
Welke invloed heeft dit op mijn succes? Ik heb succes als mijn leerlingen het gewenste niveau halen of zelfs overtreffen. Door inzet van technologie is mijn kennis nog vaker / beter toegankelijk voor studenten, dus hopelijk heeft dat effect op hun (en mijn) succes.

Nou ja, doe maar een Twitter Lemon om af te koelen. Dank je wel Michel van Ast, het was weer leerzaam!

4 opmerkingen:

  1. Ja, mee eens, uren in de jaartaak. Maar dan wel graag uren van de directie voor een implementatie van Kleppen Dicht. Ga ik achteraan.
    By the way: jij huiverig en sceptisch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee ik had het over de sfeer, dat ben ik niet alleen ;-)

      Verwijderen
  2. Volgens mij moet ik jou gewoon een bezoekje brengen wanneer ik ergens niet uitkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie weergave van de sfeer. Succes met de training en het gebruik!

    BeantwoordenVerwijderen